Avui, després de molts anys d’espera per als tarragonins, s’ha inaugurat per fi, la nova línia del AVE entre l’estació del Camp de Tarragona i Lleida-Pirineus. Demà començarà l’ús comercial de la mateixa, amb una oferta de 5 serveis AVE (S-102) i un servei més, Altaria. Tot això suposarà que el Camp de Tarragona, a partir de demà, estarà situat a 35 minuts de Lleida, 90 minuts de Saragossa i 180 minuts de Madrid, temps de viatge més que competitius amb l’avió (des de l’aeroport de Reus). Queden però, principalment dos aspectes a resoldre encara. Per una banda, l’accés a l’estació, a 10 km de Tarragona a través de la N 240, sovint congestionada per l’elevat tràfic cap als polígons industrials i les ciutat de Valls i Tarragona i per l’altra, els preus dels bitllets, especialment la manca d’abonaments per als usuaris habituals, principal atractiu d’aquest producte.
L’impacte en la posada en marxa d’aquesta infraestructura de ben segur que trigarà en produir-se, i és d’esperar que fins ben entrada la primavera, l’ocupació de les composicions AVE sigui més que modesta (entre el 40% i el 60%), però no hi ha cap mena de dubte sobre l’autèntica revolució que suposarà aquest projecte, per al Camp de Tarragona.
Des del punt de vista urbanístic, els municipis de Perafort i la Secuita ja fa aproximadament 2 anys que estan notant una voràgine constructora de residències-dormitori, tal i com va passar amb Ciudad Real o Puertollano amb l’entrada en funcionament de l’AVE Madrid-Sevilla. És d’esperar que la població d’aquests dos municipis (802 i 1.240, respectivament) es dupliqui en els primers 12 mesos de funcionament, arribant fins i tot a una xifra 10 vegades superior en els propers 5-7 anys, quan aquests municipis estiguin a només mitja hora de la capital catalana.
Resta però, la part més important per als tarragonins de la infraestructura, i és l’enllaç (amb ample internacional i amb trens directes) entre l’estació del Camp i Tarragona ciutat, així com des de Cambrils i Salou fins a l’estació, moment en el qual, la gegantesca estació (recordem que va haver d’ampliar-se el projecte inicial, al superar les previsions de tràfic de passatgers que l’utilitzaran) assolirà la seva màxima potencialitat.
Les estacions de Cambrils, Salou i Tarragona resten a l’espera de ser canviades d’ubicació (en els dos primers casos) i soterrada (en el tercer), on no hi ha consens encara, amb l’ús de l’espai que deixarà el corredor del mediterrani, per bé que pren força, la necessitat d’utilitzar les vies actuals per posar-hi en funcionament un servei Tram-tren entre aquestes poblacions. Un nou dibuix de la línia (endarrerida cap al interior per tal de no interferir amb l’urbanisme i la circulació d’aquestes ciutats), que des de Roda de Barà, on hi ha (ja en operació) l’intercanviador d’ample de via i fins al Hospitalet del Infant (on es connectarà amb la resta del traçat del corredor del mediterrani), canviarà la fisonomia de tot el Camp de Tarragona. Aquest projecte però, es descarta que no s’iniciï fins al 2008 i difícilment estarà acabat abans del 2016.
La segona part de la inauguració doncs, haurà d’esperar per a una altra ocasió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada