diumenge, 29 de juliol del 2018

Com sobreviuen els mitjans i els polítics a l'estiu? En 3 paraules: agències de notícies

Qualsevol cap de setmana del mes de juliol o agost (o fins i tot qualsevol dia entre setmana en aquest darrer mes), posem el telenotícies a la TV, els informatius a la ràdio o obrim qualsevol diari i hi trobarem sempre declaracions d'un o altre líder polític, al mateix temps que aquests comencen les seves vacances, els partits polítics congelen la seva activitat i els mitjans de comunicació entren en "serveis mínims" de vacances d'estiu. Com pot ser?

L'ACN és l'agència de notícies pública de Catalunya
Si ens hi fixem més, veurem que totes aquestes entrevistes segueixen un mateix patró: són en gran part atemporals (1), fetes en un espai no definit (2), es publiquen per fascicles (3) i totes són fetes amb el micròfon (carxofa) d'alguna agència de notícies. I vet aquí la clau de volta de tot plegat: a l'estiu, les agències de notícies són les principals (quan no les úniques) proveïdores d'infomació política i declaracions dels líders polítics.

Les diferents agències de notícies (d'informació política, s'entén) presents a Catalunya EFE, ACN i EuropaPress, concerten entrevistes amb els principals líders polítics i del govern (en funció, és clar, de la seva agenda de vacances), en productes que després empaqueten per fascicles (una entrevista a un líder polític via agència de notícies sol fragmentar-se en 2 o 3 fascicles que es publiquen en dies correlatius), i les ofereixen als seus abonats en format foto, text, vídeo i àudio.

És així com els mitjans de comunicació, que s'abonen als continguts d'aquestes agències de notícies a canvi de subscripcions anuals (amb preus que oscil·len molt en funció del producte contractat, l'accés total o parcial, en alta o baixa resolució, etc), i així, poden publicar en els seus mitjans les píndoles que el personal de les agències de notícies ha preparat... a costa, això sí, de la inevitable impersonalització que suposen aquests productes enllaunats igual per a tothom, i amb un marge d'edició escàs per als mitjans que finalment els utilitzen.

Les agències de notícies tenen un paper clau no només en el panorama informatiu, sinó també en l'arxiu i la producció de contingut audiovisual (també sota demanda), i on els mitjans de comunicació poden utilitzar aquestes empreses com a extensors i complements dels seus recursos propis, sempre escassos, i amb imperiorses necessitats de prioritzar.