Qualsevol cap de setmana del mes de juliol o agost (o fins i tot qualsevol dia entre setmana en aquest darrer mes), posem el telenotícies a la TV, els informatius a la ràdio o obrim qualsevol diari i hi trobarem sempre declaracions d'un o altre líder polític, al mateix temps que aquests comencen les seves vacances, els partits polítics congelen la seva activitat i els mitjans de comunicació entren en "serveis mínims" de vacances d'estiu. Com pot ser?
L'ACN és l'agència de notícies pública de Catalunya |
Si ens hi fixem més, veurem que totes aquestes entrevistes segueixen un mateix patró: són en gran part atemporals (1), fetes en un espai no definit (2), es publiquen per fascicles (3) i totes són fetes amb el micròfon (carxofa) d'alguna agència de notícies. I vet aquí la clau de volta de tot plegat: a l'estiu, les agències de notícies són les principals (quan no les úniques) proveïdores d'infomació política i declaracions dels líders polítics.
Les diferents agències de notícies (d'informació política, s'entén) presents a Catalunya EFE, ACN i EuropaPress, concerten entrevistes amb els principals líders polítics i del govern (en funció, és clar, de la seva agenda de vacances), en productes que després empaqueten per fascicles (una entrevista a un líder polític via agència de notícies sol fragmentar-se en 2 o 3 fascicles que es publiquen en dies correlatius), i les ofereixen als seus abonats en format foto, text, vídeo i àudio.
És així com els mitjans de comunicació, que s'abonen als continguts d'aquestes agències de notícies a canvi de subscripcions anuals (amb preus que oscil·len molt en funció del producte contractat, l'accés total o parcial, en alta o baixa resolució, etc), i així, poden publicar en els seus mitjans les píndoles que el personal de les agències de notícies ha preparat... a costa, això sí, de la inevitable impersonalització que suposen aquests productes enllaunats igual per a tothom, i amb un marge d'edició escàs per als mitjans que finalment els utilitzen.
Les agències de notícies tenen un paper clau no només en el panorama informatiu, sinó també en l'arxiu i la producció de contingut audiovisual (també sota demanda), i on els mitjans de comunicació poden utilitzar aquestes empreses com a extensors i complements dels seus recursos propis, sempre escassos, i amb imperiorses necessitats de prioritzar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada