dilluns, 28 de maig del 2018

L'anunci de la consulta interna de Podemos, o com no segmentar bé la publicitat

Aquest cap de setmana ha culminat la consulta interna a Podemos sobre la continuïtat o no del seu líder i la seva portaveu parlamentària, arran de la compra del seu "xalet", i on finalment ha guanyat el "sí" als seus líders, però on fins darrera hora hi ha hagut dubtes sobre el nivell de participació de la militància a la consulta i per tant, sobre la legitimitat de la mateixa.

Imatge de l'anunci a Instagram
És per això que a poques jornades de concloure la consulta, Podemos va activar una campanya d'anuncis (aparentment només a Instagram) per tal d'incentivar la participació a la consulta (recordem-ho, on només hi tenien dret a sufragi els associats al partit, és clar). Un fet, aquest d'invertir diners en publicitat a una xarxa social, que no tindria més sinó fos perquè els mitjans de comunicació se n'han fet ressò, degut a la mala segmentació (selecció del públic objectiu) de la consulta. I és que tot fa pensar que la campanya publicitària va anar adreçada a, com a mínim, tots els seguidors de la pàgina de Facebook de Podemos (ni tant sols del seu compte d'Instagram, quan la publicitat es feia via aquesta plataforma), siguin o no associats del partit. I vet aquí l'error.

Arribats aquí ens preguntem: quin sentit té fer publicitat "adreçada a tothom" d'una consulta interna (en la que només hi pot participar la militància del partit) i, per tant, que arribarà a molta més gent que no hi pot participar que no pas a militants del partit? Vet aquí un exemple de mala planificació d'un anunci a les xarxes socials.

El lector possiblement es preguntarà: però es pot fer un anunci a una xarxa social oberta (com és el cas de Facebook o Instagram) però que només el vegin els associats d'un partit polític? La resposta és: sí, i és ben senzill.

Facebook ofereix infinitat d'opcions de segmentació
En aquest blog he parlat en vàries ocasions de fins a quin punt es pot segmentar la publicitat a la plataforma de Facebook (i dintre d'aquesta a Instagram, com a una de les sub-xarxes socials de Facebook), i una de les moltíssimes opcions que ens dóna la plataforma de publicitat és la de segmentació d'aquesta dintre d'un conjunt d'individus. Així doncs, i tal i com podeu observar en aquesta finestra, Facebook permet segmentar el públic d'un anunci a un determinat conjun de clients (només hem de pujar l'arxiu amb la base de dades corresponent), o d'usuaris que hagin interactuat amb la nostra pàgina web, APP mòbil o pàgina al Facebook. Això ens permet fer anuncis específics per als nostres clients (o associats), amb missatges específics (com ara participeu en aquesta consulta), o amb objectius diferenciats (per exemple si demanem una acció de ciber-activisme o de fer un donatiu, té molt més sentit fer-ho sobre públic "fidel" que no pas sobre la resta de la població, oi?). 

En definitiva, tant o més important com la decisió sobre si fer o no publicitat respecte un missatge o una acció (en aquest cas votar a una consulta) és escollir bé la bossa de públic (segmentació) sobre la qual paguem perquè vegin l'anunci o hi interactuïn.