diumenge, 23 d’octubre del 2005

Una Àrea Verda mal feta

Aquest mes d'octubre, l'Ajuntament de Barcelona ha iniciat l'ampliació de l'Àrea Verda de manera progressiva fins arribar gairebé a tota la ciutat.

Des de l'inici d'aquesta mesura, el passat maig, la polèmica ha perseguit la mesura, provocant fortes protestes veïnals, la creació de plataformes en contra, en definitiva, el rebuig de la ciutadania.

Quin és el problema de l'Àrea Verda? És una mesura positiva o negativa per a la ciutat? Realment s'implanta per tal de millorar la mobilitat tal i com diu l'alcalde Clos? Anem per parts.

En primer lloc, em de ser conscients que l'espai urbà és escàs, més encara a una ciutat amb una densitat de població tan elevada com és Barcelona, i per tant resulta lògic fer una optimització de l'ús del mateix. Per tant, la racionalització i la gestió de l'espai urbà és una mesura lògica, així com l'aposta per un major ús del transport públic i un major espai per al vianant.

Ara bé, si aquesta aparent bona voluntat es converteix en una mesura recaptatòria, que no va en benefici del ciutadà, no millora la mobilitat i menys el transport públic, llavors el què estem fent és enganyant als barcelonins.

L'Àrea Verda no va en benefici del ciutadà en primer lloc, perquè l'aparcament ni és exclusiu per als veïns, ni és gratuït ni és possible estacionar fora de la zona on viu cada ciutadà. Tal i com està ara l'Àrea Verda, el que s'ha aconseguit és convertir tota Barcelona en una gran zona blava, on es paga entre 2,5 i 2,7 € per hora, tant si ets o no veí de barcelona.

Mentrestant, els barcelonins han de pagar 1€ per setmana sense tenir garantit aparcament (ja que insisteixo, no és exclusiu per a ells), i a més, aquest € només els hi dóna dret a aparcar a la zona on viuen. Un ciutadà doncs, que viu a la dreta de l'eixample però que treballa a l'esquerra si vol aparcar ha de pagar 2,5/2,7€ l'hora, el mateix que si aquest ciutadà ve de fora de Barcelona.

Tot això el que sí permet, és recaptar entre 70 i 80 milions d'euros l'any, diners que en cap cas van destinats a la millora de la mobilitat, i molt menys, a la millora del transport públic. I per si no fos poc, els parquímetres s'instal·len allà on faci falta, sense cap criteri de respecte per al vianant, amb voreres estretes i que impedeixen poder passejar tranquil·lament per la ciutat.

La barcelona d'avui necessita més guàrdia urbana, no un exèrcit de cobradors de pàrquing, més serveis, no més impostos, més transport públic, no més parquímetres.