dimarts, 25 d’octubre del 2005

Menys velocitat dels vehicles, més velocitat mitjana de circulació

Llegeixo a Vilaweb, que l'instal·lació dels radars a les rondes de Barcelona, han permès una major homogeneïtat i fluïdesa en la circulació, fet que ha comportat un augment de la velocitat mitjana de circulació en aquesta via. Paradoxal? en absolut.

Els radars de control de la velocitat de circulació, han servit per crear la consciència col·lectiva necessària (encara que desgraciadament hagi de ser a costa de les corresponents multes) per tal de mantenir el límit de velocitat permès en aquestes vies. Això fa doncs, que la velocitat dels vehicles que hi circulin sigui més homogènia, que les distàncies de seguretat puguin ser inferiors, ja que hi ha una velocitat quasi constant, i per tant, encabir-hi més vehicles en una mateixa calçada. Amb això evitem doncs, l'efecte acordió (retencions provocades per handicaps o aturades espontànies). Però no només aconseguim encabir-hi més vehicles, sinó que també augmentem la seguretat viària, al respectar els límits de velocitat (i per tant evitar conductes imprudents), mantenir constant la distància de seguretat i la velocitat de circulació i finalment, evitar les frenades sobtades, que juntament amb els descuits, tants accidents provoquen a les nostres carreteres.

Tenim doncs, unes rondes més segures i amb una capacitat d'absorció de vehicles major. Encara hi ha però un altre efecte. La velocitat mitjana dels vehicles (tot i incrementar-se el número) és superior, al mantenir una velocitat més o menys estable, augmentar la sensació de seguretat i al mantenir les distàncies prudencials corresponents.

Aquesta és doncs, una bona mesura per tal de millorar la mobiliat, la seguretat i la capacitat d'aquest tipus de vies de gran demanda de circulació. La paradoxa de com pot ser que anant més lent es vagi més ràpid ha quedat resolta definitivament. Esperem que aquesta iniciativa s'estengui a demés vies de similars característiques.

Ara bé, em de ser especialment curosos en l'instal·lació dels radars, ja que la funció d'aquests aparells no ha de ser en cap cas la sanció perquè sí, sense cap tipus de preavís al conductor, sinó que han de tenir com a objectiu la millora de la seguretat i la mobilitat. I és que a l'hora d'instal·lar els radars no s'hi val tot. Hi sortim guanyant tots.