dimecres, 19 d’abril del 2017

I l'endemà de les eleccions, què els hi hem de dir als nostres votants?

Un dels elements de la comunicació política i de les campanyes electorals més analitzats en aquest blog és, sens dubte, el de la cartelleria electoral. Un element tant imprescindible com sovint menyspreat, tant universal com mancat de valor. En diferents articles, però en especial aquí i aquí, parlo sobre com ha de ser el cartell electoral perfecte, però avui em centraré en l'endemà de les eleccions. I és que, què passa al dia següent? S'acaba la campanya, és clar, i comença la ronda d'executives, anàlisis, decisions i pactes, però... i amb els electors, què cal fer-hi? hi hem de mantenir el contacte? Els hi hem d'agrair el vot? Preguntes que de ben segur molts candidats no se les hauran plantejat mai, més enllà de les protocol·làries declaracions d'agraïment als mitjans de comunicació.

La segona reflexió què ens hem de fer és: per què hem d'agrair el vot als nostres votants? Què hi aconseguirem amb aquesta inversió (publicitària en aquest cas, s'entén)? Aquí hi trobarem dos motius principals: d'una banda, hem de prendre consciència de que la maleïda expressió votar tant sols cada quatre anys té cada cop menys sentit, pels diferents nivells d'administració que escollim a les urnes (local, autonòmic, estatal, europeu), però també perquè les eleccions anticipades són cada cop més freqüents. Dit d'una altra manera, de ben segur que els votants que ahir els hi vam demanar el seu vot, trigarem menys de 4 anys (i en molts casos, menys d'1 any) en tornar-ho a fer. Però hi ha un segon motiu. I és que el nivell de fidelitat dels votants respecte els partits polítics cada cop és inferior, i per tant, tot gest d'agraïment és sempre benvingut.

Fetes aquestes consideracions prèvies, convé preguntar-nos: com, mitjançant quines eines, arribem al nostre electorat (més enllà de la militància i els voluntaris, s'entén) per tal d'agrair-los el seu vot? Hi ha fonamentalment 2 maneres: mitjançant la publicitat (gairebé en exclusiva als mitjans de comunicació, sobretot en format de "faldons" o anuncis gràfics als diaris), o bé la cartelleria. Tornem aquí a un dels temes més analitzats en aquest blog. Hom a priori podria pensar que la publicitat als mitjans de comunicació és una millor manera de fer arribar als nostres votants l'agraïment pel seu vot, però com ara veurem, hi ha dos exemples que ens ho faran repensar.

Imatge de la seu del PP a les darreres eleccions generals, del 26J.
Si pensem un segon en la paraula "gràcies" impresa en un cartell de ben segur que el primer flash que ens vindrà al cap és el de la seu del PP a Madrid, al carrer Génova, que amb innombrables ocasions (i des de l'any 1996) s'ha vestit amb una lona amb la paraula "gracias", adreçada als seus simpatitzants, durant la nit electoral, i que els mitjans de comunicació s'han tractat de reproduïr i multiplicar la seva difusió. De fet, si ho analitzem, es tracta del cas amb una millor relació cost (de la lona) / benefici (audiència assolida). Tant senzill i econòmic com efectiu i pràctic.

Seu del PNV dies després de les eleccions municipals del 2011
Però hi ha un segon exemple tant interessant, per bé que una mica menys conegut, i és el del PNV. Si els nacionalistes bascos ja són el millor partit de l'Estat Espanyol pel que fa a la cartelleria electoral, ho són encara més en la cartelleria postelectoral. En la foto adjunta hi veurem una foto de la seu del PNV, Sabin Etxea (a Bilbao), feta setmanes després de les eleccions municipals del 2011, que va tornar a guanyar l'històric i recentment traspassat alcalde Iñaki Azkuna. El mateix exemple valdria per a les eleccions basques o les estatals, amb cartelleria similar, és clar. Fixem-nos que aquí el missatge gràcies (eskerrik asko), s'acompanya d'una foto del candidat que, com hem dit, acaba de tornar a guanyar les eleccions. Òbviament, quan es guanya és sempre molt més fàcil donar les gràcies que no pas quan es perd.

Foto de la seu del PNV a Vitòria.
Però no només a Bilbao hi trobarem aquest missatge. Aquí a l'esquerra hi ha una foto de la porta principal de la seu del PNV a Vitoria, sobreimpressionada amb un vinil que dóna les gràcies als vitorians per haver donat la victòria al lehendakari Íñigo Urkullu, a les eleccions basques del 25 de setembre del 2016.

Un cop més una inversió econòmica però molt efectiva, i cada cop més necessària en moments de mobilització política constant, politització permanent i fidelitat cada cop més baixa dels electors cap als seus respectius partits més propers.