diumenge, 1 de febrer del 2009

Catalunya compleix el protocol de Kyoto?

El darrer informe disponible sobre les emissions de CO2 a Catalunya, el·laborat pel Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) i la Oficina Catalana del Canvi Climàtic, ens radiografia molt bé quin és l'origen de les emissions de CO2 o equivalent (recordem que l'efecte hivernacle està composat per una 'cistella' de 6 gasos, tot i que el diòxid de carboni és de llarg, el més important i el que s'utilitza com a unitat de mesura):



Així doncs, si ens fixem en com es reparteix per sectors l'emissió dels gasos d'efecte hivernacle a casa nostra, veurem que: el 75,74% del total de les emissions de CO2 o equivalent al nostre país prové de l'energia i el transport; el 10,53% de la indústria; el9,67% de l'agricultura i ramaderia i pesca; el 3,56% del tractament i l'eliminació dels residus; i finalment, el 0,47% de l'utilització dels dissolvents i altres productes químics.

Si examinem quin és el nostre grau de compromís amb Kyoto, Catalunya ha incrementat un 41% (2006, l'últim any disponible) les seves emissions de diòxid de carboni respecte l'any base (1990), respecte un compromís de l'Estat Espanyol amb Kyoto d'incrementar les emissions un 15% respecte el 1990, en el període 2008-2012. O el què és el mateix, Catalunya supera en 26 punts percentuals el compromís de Kyoto on, a més a més, el sector que més ha incrementat la seva emissió de gasos d'efecte hivernacle en aquest període és, precisament, el de l'energia i el transport, amb un +63% respecte l'any 1990.

Si volem doncs, mitigar els gasos d'efecte hivernacle necessitem sobretot, fixar-nos en l'energia i el transport, que junts representen 3 de cada 4 tones de CO2 abocades a l'atmosfera a Catalunya.

1 comentari:

Robert Bellaubí ha dit...

Xavier, com anem?

mira al bloc de la sectorial de sanitat de CDC www.nostracatsalut.blogspot.com , on trobaras un informe elaborat pel CREAL "els beneficis per a la salut pública de la reducció de la contaminació atmosfèrica a l'àrea metropolitana de Barcelona". ÉS un dels informes que Saura es va basar en dir que incrementar la velocitat incrementva el nombre de nens amb asma... Potser t'interessarà!

una abraçada,
Robert