dijous, 20 de novembre de 2014

La força d'un logo: dels partits de sigles a les organitzacions ciutadanes

A principis d'octubre, Convergència Democràtica de Catalunya presentava el seu nou 'logotip',
Nou logo de CDC
"Convergents", que venia a substituir el clàssic 'CDC' que acompanyava a la formació política des dels seus inicis, ara fa 40 anys. El moment escollit no podia ser més oportú: el Consell Nacional que escollia i ratificava la nova direcció del partit després de la renúncia del fins llavors Secretari General, Oriol Pujol. Un eslògan al qual s'hi incorporarien dues derivades, "Som Convergents" i "Som Convergents per a un país millor". Fixem-nos també que es juga amb el color taronja i blau per ressaltar el concepte "gent", en una fórmula que resulta, això sí, de difícil comprensió lectora, sobretot en aplicacions físiques (papereria, fons d'escenari, etc).

Font: Ticbeat.com
Un trencament evident respecte la imatge clàssica del partit, que té 3 vessants. En primer lloc, l'abandonament del clàssic format de "pastilla" per als eslògans, és a dir, configuració quadrada, fons d'un color i a sobre la imatge o sigles del partit, sovint en negatiu (oposat al color del fons de la imatge), i guardant sempre proporcionalitat (preferentment quadrat), tant de dimensions, com de sigles. Una moda que ha predominat el disseny de logo-marques a Europa i en especial a Catalunya des dels 80 fins a pràcticament l'actualitat.

En segon lloc, el canvi de sigles a paraula. En una evident cerca d'una major proximitat amb la ciutadania, CDC deixa de ser una organització que s'identifica amb unes fredes i poc empàtiques sigles, per passar a ser una expressió, un moviment i un sentiment.

I finalment, el canvi d'organització a adjectiu. Les sigles són útils per a identificar als partits enfront dels ciutadans, mentre que els adjectius serveixen per mostrar connexió, complicitat, sintonia, orgull i reivindicació amb els ciutadans. Es passa per tant de la identificació unidireccional (ciutadans > partit) a la autoafirmació i complicitat bidireccional (ciutadans <> partit). Fixem-nos que l'eslògan NO és "Convergència", és "Convergents", no és pas una decisió menor.

Logotip del PSOE impulsat per Rubalcaba
Un cas idèntic al del PSOE, que a principis d'any va canviar el seu tradicional logo amb sigles en blanc sobre pastilla roja per la paraula "Socialistas", de cara a les eleccions europees, i oferint una imatge de renovació per fer front al desgast del partit i del propi líder Alfredo Pérez Rubalcaba, en una solució molt similar a la de CDC, i amb motivacions idèntiques.

En el cas socialista però, conviuen ambdues fórmules ("PSOE" i "Socialistas") i és aviat encara per dir si el nou líder del partit, Pedro Sánchez, optarà per un o per altre, ja que si mirem les fotografies dels darrers actes, trobem tant escenaris amb la fórmula amb sigles, com amb l'opció paraula. De fet, en la nova campanya de captació de militància #SERsocialistaEsHACER, no apareix enlloc el nou logo de Rubalcaba. Indecisió, conservadorisme o rebuig de tot allò que faci referència a l'època de l'anterior líder socialista i a la patacada del PSOE a les eleccions europees?



Publica un comentari a l'entrada