A l'anterior article descríviem les dues característiques principals que ha de tenir tot cartell electoral: ser comprès en un període d'entre 0,5 i 2 segons (1) i fer-ho des d'unes característiques determinades d'il·luminació (sovint escassa o parcial), distància (a partir dels 1-2 metres), etc... (2). Només així, podrem optimitzar la nostra inversió en publicitat (opis), i el nostre espai de cartelleria adjudicat a cada municipi (sobretot, banderoles). Aquestes dues lleis de tot cartell electoral, tenen una sèrie de derivades que anem a analitzar a continuació.
Cartell PP Europees 2004. Font. |
En primer lloc, si volem complir les condicions ja fetes, haurem d'apostar per un cartell tant simple com sigui possible, amb els mínims elements (gràfics, logotips, text, foto) imprescindibles per tal de garantir la màxima comprensió de tots ells, en el mínim temps i en les pitjors condicions ambientals possibles. Aquests elements mínims i imprescindibles són (per aquest ordre) la foto del candidat, l'eslògan de la campanya, el verb 'vota' (aquí justifico la seva importància) i el logo del partit polític.
En una segona categoria, d'elements rellevants però no imprescindibles, trobem el nom del candidat i la seva web o xarxa social més destacada (gairebé sempre twitter). Així aconseguim aportar una informació (i sobretot, feed-back) adicional entre el perfil d'electors que supera els 2 segons d'observació del cartell (pocs, val a dir-ho) què són, llògicament, els més propers al nostre candidat / partit. Aquests complements però, no poden anar mai en detriment de l'objectiu de visualització i comprensió global en els 0,5-2 segons.
Cartell PSC Catalanes 2012. Girona. Font. |
Pel que fa a la foto, aquesta ha de ser el més tancada possible (què aporta al cartell mostrar més avall del coll?), però sense excedir-nos, amb una actitud somrient però sense resultar forçada, mirant directament al votant (les fórmules de fotos que no miren directament al espectador no solen funcionar), millorant digitalment la fotografia sempre (però sense resultar exagerat) i utilitzant o bé un fons blanc, o bé un fons molt difuminat que evoqui qualsevol plaça pública (les fotos amb fons del color corporatiu no solen funcionar, pel contrast amb la foto, així com per l'agressivitat que transmeten). Tot i així, encara hi ha candidats que utilitzen les velles tècniques de fotografia d'afegir un cel de fons a la foto del candidat.
Cartell ERC Catalanes 2010. Font. |
L'eslògan escollit per a la campanya ha de ser, en primer lloc, intel·ligible aplicat al cartell. Un bon eslògan però que no es llegeix (o entén) bé a un cartell o producte publicitari és un fracàs de la nostra campanya. Cal estudiar bé tant la tipografia, com la mida de la lletra com la combinació de colors lletra / fons per tal de garantir la seva lectura. També cal recordar l'ordre jeràrquic: foto > eslògan > vota > logotip, i respectar-lo sempre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada