diumenge, 22 de juliol del 2018

Com NO fer un anunci a Facebook

En aquest blog he parlat en moltes ocasions de la importància de les xarxes socials, especialment pel que fa a la comunicació corporativa (d'empreses, institucions i candidats) amb els seus respectius públics, fins al punt que ja és possible ignorar els mitjans de comunicació tradicionals, en un moment on la taxa de penetració d'internet ja és superior al de la televisió. També he posat exemples de la mala planificació de la publicitat a les xarxes socials, però avui volia reflexar aquí l'error més comú alhora d'iniciar-se en el món de pagar per arribar a més seguidors mitjançant les xarxes, especialment Facebook.

Aquí us adjunto una captura de pantalla del meu mòbil d'aquest matí, quan em trobava a la ciutat de Barcelona (on visc, això és important perquè Facebook, com tantes altres xarxes socials permet geo-localitzar-nos i així, oferir-nos publicitat segmentada territorialment).

Analitzem a fons aquest anunci. Es tracta d'un anunci per tal que seguim la pàgina a Facebook d'ERC a Castellvell del Camp, un petit poble de 2.849 habitants al Baix Camp, on CiU obtingué la majoria absoluta al 2015. 

L'objectiu de l'anunci no és altre sinó que ens hi fem seguidors d'aquesta pàgina, que ja té 5.840 seguidors (el doble d'habitants del municipi, sí). Em faig immediatament vàries preguntes: Quin sentit té pagar per obtenir seguidors (quantitatiu) i no pas pagar per promocionar aquells continguts que proposa (o denuncia) ERC per a la vila? (qualitatiu). No seria molt més efectiva dirigir la publicitat a convèncer (mitjançant les propostes del partit) que no pas guanyar seguidors perquè sí, amb independència de a qui voten? I següent pregunta en veu alta: Quin sentit té pagar per aconseguir més del doble de seguidors a Facebook que habitants té el poble? És a dir... ERC a Castellvell està pagant per connectar amb ciutadans d'arreu del país... per a què aquesta inversió sense cap ni peus? O dit d'una altra manera, mentre els republicans paguen per arribar a tothom de Catalunya (sense saber però amb quin criteri exactament), no està clar que arribin o tinguin com a seguidors a tots els seus possibles votants al poble.

Navegant per aquesta pàgina de Facebook observo que ERC en aquest poble té actius varis anuncis a Facebook, però cap d'ells parla del municipi (!) Una estratègia que sembla que vagi en la línia contrària a la de guanyar les eleccions municipals del 2019.

Per si tot això fos poc, la fotografia de l'anunci (d'una boca femenina inidentificable) no transmet gaire que diguéssim, i el fet que els republicans qualifiquin la seva organització com a "religiosa", tampoc.

I finalment, i el més important, la segmentació. Quin sentit té pagar per arribar a ciutadans que viuen (i voten!) a Barcelona (com és el meu cas, i així ho faig constar en aquesta xarxa social) i que, a sobre, estan físicament a Barcelona (els telèfons mobils tenen geo-localització) i, com és el meu cas, mai hem passat per aquest poble tarragoní? 

Per no parlar que l'anunci sembla que està orientat per tal que el vegin els "amics" dels propis seguidors de la pàgina de Facebook, que un cop més, en una pàgina amb molts més seguidors de gent de fora del poble que no pas de la vila, cap sentit té. No tindria molt més sentit segmentar per aquells ciutadans per raó d'edat, sexe, interessos, o preferències polítiques, més ens pugui interessar arribar-hi?

De ben segur la gent d'ERC a Castellvell del Camp ho ha fet amb tota la bona intenció, però tant o més important com utilitzar les eines, es saber-les fer utilitzar bé, amb estratègia, planificació, anàlisi i avaluació dels resultats.