El creuer més gran del món, l'Harmony of the Seas. |
Avui diumenge, ha atracat al Port de Barcelona per primer cop l'Harmony of the Seas, el creuer més gran del món, amb una capacitat per 6.360 passatgers i 2.100 membres més de la tripulació. Aquí a Barcelona però, a diferència de Vigo i Màlaga (atenció amb la capital econòmica andalusa, que està experimentant una gran transformació i captant tota mena d'inversions i equipaments), on també ha fet escala, el creuer ha sigut rebut amb polèmica i protestes. Els contraris als creuers (amb el suport més o menys explícit del govern municipal) es queixen de l'impacte ambiental dels creuers però, quin impacte econòmic generen els creuers a Barcelona? Quants llocs de treball genera el sector? Amb quins salaris? Veiem-ho.
Terminal A de creuers del Port de Barcelona |
El passat mes de setembre, es va presentar un estudi, encarregat pel Port de Barcelona a la UB on s'hi analitzava l'impacte socioeconòmic dels creuers a la capital catalana i a la resta del país. Segons aquest estudi, el sector dels creuers genera un impacte econòmic de 413,2 MEUR (milions d'euros) a tot el país (225,9 MEUR directes i 187,3 MEUR indirectes i induïts), així com 6.759 llocs de treball (4.026 directes i 2.733 indirectes i induïts), amb un salari mitjà de 29.235 € bruts /any (és a dir, només amb salaris, es generen 197,6 MEUR), permet la recaptació addicional de 150,8 MEUR en impostos estatals i autonòmics, a més de 844.643€ en format de taxa turística. D'aquests llocs de treball, a més, el 41% corresponen a ocupacions no vinculades amb els sectors turístics.
Mapa de les terminals del Port de Barcelona |
De tota aquesta activitat, el 75% es queda a la ciutat de Barcelona, on l'impacte es situa en els 313,4 MEUR de contribució directa al PIB, així com de 5.039 llocs de treball. Els creueristes es gasten 315,8 MEUR (33 % allotjament, 24% restauració, 15% transports, 15% compres i 11% excursions). Al seu torn, les companyies navilieres realitzen una despesa de 121,2 MEUR (30% compres, 19% provisions, 18% serveis terminals, 11% serveis de viatges, etc.). I finalment, les tripulacions es gasten 5,5 MEUR (50% compres, 40% restauració i 10% transports).
O explicat d'una altra manera, l'arribada de creuers al Port de Barcelona suposa 2,2 MEUR de facturació diària a tot Catalunya, dels quals, 1,7 MEUR es queden a la ciutat de Barcelona. I cada creuer que escala a la capital catalana, genera un impacte mitjà d'1 MEUR en termes de facturació, contribueix al PIB en 0,5 MEUR, genera 9 llocs de treball i 0,2 MEUR de rendes fiscals.
Si tenim en compte els efectes multiplicadors observarem que, per cada 100€ de despesa directa del sector, es generen 80€ de facturació addicional, per cada 100€ de contribució directa al PIB se'n genera una altra indirecta de 83€, i per cada 100 llocs de treball directe, se'n generen 68 més d'indirectes.
Terminal pròpia de Grimaldi Lines al Port de Barcelona |
Finalment, cal tenir en compte les inversions. És així com en el període 2000-2014, s'han invertit en el sector creuerístic al Port de Barcelona 109 MEUR, el 14% dels quals ha correspost a inversió pública del propi Port, i 86% a inversió privada de les empreses del sector.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada