dimecres, 29 d’agost del 2018

La clau de volta per guanyar unes eleccions (especialment municipals): la micro-segmentació

El telèfon mòbil i les xarxes socials han deixat de ser "cosa" de gent jove.
En aquest blog he abordat en vàries ocasions com les xarxes socials juntament amb la telefonia mòbil s'han convertit en dues eines quotidianes imprescindibles, fins al punt que a la ciutat de Barcelona, el 92,6% de barcelonines o barcelonins utilitza el Whatsapp (5 punts més que a la mitjana de tot Catalunya) i si sumem Facebook i Instagram (la següent i tercera respectivament xarxa social més utilitzades a casa nostra), aquestes darreres són utilitzades de manera més o menys habitual per 2/3 de les catalanes i els catalans, segons ens mostra la evolució del CEO. Per si això fos poc (i hom pogués pensar que Facebook i Instagram són xarxes socials encara "minoritàries"), en els propers mesos la publicitat també arribarà a Whatsapp (de manera similar a com succeeix amb les "històries" a Instagram) i, per tant, ja no hi haurà excusa per no invertir en publicitat online, ja que mitjançant aquesta tecnologia serem capaços d'arribar al voltant del 90% de la població.

Els anuncis a Facebook poden aparèixer al nostre PC, Tauleta o Mòbil.
Una eina potent, ràpida, eficaç i econòmica, però on no podem córrer el risc de fer-ho malament (vet aquí 1 i 2 exemples), sinó que haurem de dissenyar una bona estratègia d'anuncis, on a més aquests no generin rebuig per part de l'electorat, bé sigui en forma de "no m'agrada", comentaris negatius, denúncies de les campanyes, etc. A més, des de fa uns mesos Facebook ja permet, mitjançant una nova pestanya "Informació i Anuncis", comprovar si un determinat compte en aquesta xarxa social té actiu en aquell moment algun tipus d'anunci per a sigui quin sigui el seu mercat. Un motiu més doncs per anar amb peus de plom.

La propera integració de Whatsapp als anuncis de Facebook serà una revolució.
Però quina és la clau per utilitzar una eina, la publicitat a les xarxes socials, (descarto aquí la publicitat a Twitter i a altres xarxes per oferir moltes menys opcions de segmentació), amb la que podem arribar a un mínim de 2/3 dels nostres veïns (i ben aviat el 90%), d'una manera ràpida, senzilla i eficaç? En una paraula (composta): la micro-segmentació.

La publicitat a les xarxes socials (sobretot a les xarxes del holding Facebook, amb Instagram, anuncis en webs, apps, i ben aviat Whatsapp) ens permet segmentar fins al límit de la nostra imaginació els missatges que vulguem comunicar. Des de fer anuncis adreçats només als pares i mares de la nostra ciutat, passant pels autònoms, la gent del món de la cultura o del voluntariat, la gent jove, la gent gran, els autòctons, els estrangers, homes, dones, el nostre públic "fidel" i el nostre públic "rival... i així fins a l'infinit.

Si som al govern podrem micro-segmentar totes les nostres accions, per tal d'assegurar-nos que arribin al públic objectiu (1) i no menys important, que aquest el relacioni amb la nostra administració primer i amb els seus representants després (2). I si estem a la oposició, encara hi trobarem més avantatges, ja que podrem arribar al nostre electorat d'una manera igual o més eficaç que via mitjans de comunicació (que sovint no solen incloure les informacions de la oposició) (1), ens permetran donar a conèixer el nostre projecte i guanyar així credibilitat (2), i també important, incrementar la notorietat (grau de coneixement) del nostre candidat / candidata (3).

En definitiva, i amb els números a la mà, la publicitat a les xarxes socials és una de les eines de comunicació política més potents que existeixen, i sobretot, escalables a sigui quina sigui la nostra situació (govern / oposició) o mida del nostre mercat electoral (un poble, una ciutat o tot un país). Cal però l'assessorament i l'acompanyament d'experts perquè esdevingui una eina d'èxit per al nostre objectiu i és aquí on podem ajudar els consultors en comunicació, xarxes socials i publicitat digital.